• Va obtindre uns resultats de 67,9 milions d’euros, un 3,6 % més.
• Les vendes online van créixer un 37,6 %, fins als 61,37 M€.
• Va sumar 826 llocs de treball, fins a assolir una plantilla de 18.212 treballadors.
• Va repartir 71,5 M€entre els treballadors i va invertir 28,3 M€en conciliació.
• Va fer inversions per 149,9 M€, un 27,6 % més, destinades al creixement de la xarxa comercial, l’adequació d’instal·lacions logístiques i la digitalització.
Consum va facturar 3.378,9 milions d’euros en 2021, un 1,6 % més que l’exercici anterior. Els resultats es van situar en 67,9 milions d’euros, un 3,6 % més. La Cooperativa ha mantingut la facturació a superfície constant (sense les vendes de les obertures) en un context en què les vendes del sector de la distribució amb base alimentària s’han reduït en un 2,5 % segons l’INE. D’altra banda, les vendes de la tenda online de Consum van augmentar un 37,6 %, fins a arribar als 61,37 milions d’euros.
El total d’inversions va arribar als 149,9 milions d’euros, un 27,6 % més respecte de 2020, destinades a l’obertura de 54 nous supermercats (6 de propis i 48 franquícies Charter, xifra rècord fins al moment), a l’ampliació i reforma de 35 tendes per a adequar-les al nou model de Consum, que ja està implantat en més d’un centenar de tendes, i a la digitalització de processos de totes les centrals logístiques, així com a processos d’innovació i digitalització. Amb les noves obertures, la xarxa comercial té 838 establiments, 466 de propis i 372 Charter (629.106 m² de sala de vendes), situats a la Comunitat Valenciana, Catalunya, Castella-la Manxa, la Regió de Múrcia, Andalusia i Aragó. Per a 2022, la Cooperativa preveu incrementar el ritme d’obertures i obrir 56 supermercats més: 15 de propis i 41 Charter, i dur a terme 32 reformes i 12 ampliacions.
La Cooperativa manté el 6é lloc del rànquing nacional d’empreses de distribució per superfície i ha augmentat la quota un 0,1 fins al 4,4% del mercat estatal, mentre que la quota de mercat per vendes en la seua àrea d’influència se situa en el 12,9%.
Fomentar el talent i el benestar
Consum va crear 826 nous llocs de treball en 2021, fins a assolir una plantilla de 18.212 treballadors, dels quals el 73% són dones. El 94% de la plantilla disfruta de la condició de soci, fix o soci en període de prova. Els socis treballadors són propietaris de la Cooperativa, per tant, s’impliquen en la gestió i es repartixen els beneficis. En 2021 es van repartir 71,5 milions d’euros, dels quals 42,8 milions corresponen a repartiment de resultats cooperatius entre els socis treballadors i 39,2 milions a primes per objectius entre tota la plantilla.
A més, l’activitat de Consum va generar uns 41.550 llocs de treball indirectes, un 6 % més que en 2020, principalment, dins de la cadena de subministrament i en els contractistes de servicis (transport, manteniment, neteja, seguretat o servici a domicili). Per a les campanyes de Setmana Santa, estiu i Nadal va generar 4.000 llocs de treball estacionals.
La Cooperativa va aplicar al gener de 2022 una pujada salarial per al personal operatiu (venedor, gestor operatiu de tenda, preparador, maquinista i personal administratiu) d’entre un 1,7% i un 2,5% en funció de la categoria professional i seguint una mesura de solidaritat retributiva. Este increment va afectar el 89% de la plantilla de la Cooperativa, unes 16.408 persones, i va suposar una inversió de més de 7,5 milions d’euros. La remuneració mitjana del personal operatiu soci és de 1.852,13 € bruts mensuals.
Gràcies als successius plans d’Igualtat, es propicia la incorporació de cada vegada més dones a llocs de responsabilitat. El 61% dels llocs de responsabilitat de les tendes ja els ocupen dones. En 2021 van promocionar 401 treballadors, dels quals 64% van ser dones. Per tot això, Consum forma part de la Xarxa d’Empreses amb Distintiu d’Igualtat en l’Empresa del Ministeri d’Igualtat, fet que referma la implicació de la Cooperativa amb la igualtat efectiva entre homes i dones.
La Cooperativa va invertir un 25% més en conciliació respecte de 2020 fins a arribar als 28,3 milions d’euros, xifra que representa 1.556 euros per treballador. A més, va obtindre per nové any consecutiu el certificat Top Employers, que la certifica com una de les millors empreses per a treballar a Espanya, i també és l’única empresa de distribució amb el certificat d’Empresa Familiarment Responsable, amb la qualificació d’Excel·lència.
Ajudar el soci client a estalviar
En 2021 els socis clients s’han beneficiat de descomptes en les compres per valor de 50,5 milions d’euros, un 1,6 % més que durant l’exercici anterior. Amb tots els descomptes, cada soci client ha pogut estalviar uns 28 € a l’any de mitjana. La participació en les vendes dels socis clients ha assolit el 80 %, cosa que posa en relleu la bona acceptació del programa Món Consum, present ja en 3,4 milions de cases espanyoles. En 2021 es va superar la xifra dels 4 milions, fet que evidencia la bona evolució del programa de fidelitat i la situa com la cooperativa espanyola més gran per nombre de socis.
L’assortiment global de Consum va superar les 15.200 referències, de les quals el 86,6% són marques de fabricant. En 2021 s’ha continuat ampliant la gamma de productes ecològics en totes les seccions, tant de frescos com d’alimentació i no alimentació, fins a aconseguir un assortiment total de 330 referències, que també inclouen les 66 de la marca pròpia Consum ECO, en les quals s’ha revisat l’envàs per a fer-lo més sostenible.
S’ha continuat avançant en matèria de benestar animal i el 100% de la carn fresca que es ven en mostradors i expositors de safates té este certificat, que inclou els segells Welfare, Interporc, Provacuno i Ternera Gallega. Cada vegada més productes de la marca Consum tenen certificats en matèria de sostenibilitat que aporten un valor afegit als consumidors, com el segell MSC (pesca), UTZ i Rainforest (agricultura), FSC i PEFC (cel·luloses) i Ecolabel, entre d’altres.
La Cooperativa ha continuat amb la reformulació saludable de productes de la marca pròpia en el marc de l’Estratègia NAOS amb l’objectiu de promoure una alimentació més saludable. En 2021 s’ha reformulat 21 referències de marca Consum i s’hi han incorporat nous ingredients amb valors nutricionals millors. També s’han incorporat noves referències sense gluten (229) i sense lactosa (253) per a atendre persones amb necessitats nutricionals específiques.
La Cooperativa ha continuat apostant per la innovació orientada a les persones, a la qual ha destinat 20,8 milions d’euros en 2021, un 7,2 % més, per a projectes d’I+D+i, com els mànecs dels carros i cistelles amb tractament anticovid, les safates de forn amb recobriment antiadherent que milloren la sostenibilitat i salubritat, l’ampliació de les caixes autoservici, la integració de la tenda online en l’app Món Consum i el llançament i reformulació de productes marca Consum, entre d’altres.
Consum, com a empresa d’economia social, manté el compromís amb l’economia local: el 98,8% de les compres efectuades per la Cooperativa es fan a proveïdors nacionals i el 65,9% a proveïdors de les comunitats autònomes on es troba. Els terminis de pagament s’han situat en 44 dies.
Actuar amb responsabilitat i solidaritat
En 2021, Consum ha col·laborat amb prop d’un miler de projectes socials en totes les comunitats on està seguint la política de col·laboracions i el seu programa solidari. La inversió ha ascendit a 23,8 milions d’euros, un 21 % més que l’exercici anterior.
Destaca el programa Profit de Gestió Responsable d’Aliments, que en 2021 ha celebrat el 10é aniversari, mitjançant el qual Consum va donar 8.460 tones d’aliments a les persones que més ho necessiten. Els aliments provenen dels supermercats, plataformes i escoles de frescos i suposen un valor de 23,3 milions d’euros, un 19 % més que en 2020. Gràcies a estes donacions i a la labor dels més de 1.400 voluntaris amb qui col·labora Consum, es va poder ajudar 85.000 persones. A més, aprofitar estos aliments també va permetre evitar l’emissió de 5.000 tones de CO2 a l’atmosfera, cosa que crea un doble benefici, social i mediambiental.
Reducció d’emissions i aposta per l’economia circular
Durant 2021, Consum ha renovat la política ambiental a partir de dos objectius: la lluita contra el canvi climàtic i l’economia circular. En este sentit, la Cooperativa va destinar 67,2 milions d’euros a inversions mediambientals amb l’objectiu de minimitzar els seus efectes sobre l’entorn. La petjada de carboni de la Cooperativa s’ha reduït un 84% des de 2015 fruit de la incorporació de gasos refrigerants de temperatura negativa, alimentada amb CO2 en les noves obertures, els supermercats ecoeficients i la millora dels vehicles de la flota logística. A més, és la primera empresa del sector de la distribució alimentària que ha obtingut el segell “Reduïsc” del Ministeri per a la Transició Ecològica (MITERD) i que registra la pròpia petjada públicament en la base de dades del Ministeri. Actualment, el 100% dels supermercats Consum són ecoeficients. I el 98,5% de l’energia consumida per la Cooperativa prové de fonts renovables.
A esta reducció de la petjada de carboni també han contribuït els projectes logístics TEO i Nodriza, amb estalvis de més de 8,3 milions de quilòmetres i 3,5 milions d’euros, com la inversió en vehicles ecoeficients (de gas i motor Euro6), fins a quasi 400 vehicles eficients i 29 de gas natural.
En 2021 la Cooperativa també ha renovat la certificació “Residu Zero” d’AENOR en les sis plataformes logístiques i seu, que acredita que més del 99% de les deixalles d’embalatges, contenidors, palets i altres residus es valoritzen i així s’evita que tinguen l’abocador com a destí. Això significa que la Cooperativa disposa d’un sistema de traçabilitat de tots els residus des que es produïxen fins a la gestió final.
L’economia circular és l’altre gran pilar de la gestió ambiental de Consum. Gràcies al Pla de Reducció de Materials i Envasos ha deixat de posar en el mercat més de 1.590 tones de plàstics, per la implantació de les bosses reutilitzables i compostables en les seccions de frescos, així com per les múltiples mesures de reducció i substitució d’envasos en la marca pròpia. Actualment, l’11,6% dels plàstics de marca pròpia ja són d’origen reciclat o elaborats amb bioplàstics.
Descarregar nota de premsa
Descarregar tall de veu