• Va obtindre uns resultats de 54,6 M€, un 4,7% més.
• Va sumar 668 llocs de treball fins a arribar a una plantilla de 16.031 treballadors.
• Va repartir 27,9 M€ entre els socis treballadors i va invertir 21,3 M€ en conciliació.
• Va efectuar inversions per 135,7 M€, sobretot, per a l’obertura de 41 tendes, reformes, desenvolupament de centrals logístiques i digitalització.
Consum va facturar 2.935 milions d’euros en 2019, un 7,4% més que l’exercici anterior. El creixement a superfície constant (sense les vendes de les obertures) va ser del 4,8%. Este creixement en vendes representa més de 3,8 punts percentuals per damunt de la mitjana del sector de la distribució alimentària a Espanya, a superfície constant. Els resultats es van situar en 54,6 milions d’euros, un 4,7% més.
El total d’inversions va assolir els 135,7 milions d’euros, destinats a l’ampliació i adequació de la xarxa de tendes i de les centrals logístiques de València (tant a Silla com a Quart de Poblet), així com a processos d’innovació i digitalització. En 2019, Consum va obrir 41 nous supermercats ‒13 de propis i 28 franquícies Charter‒, va dur a terme 43 reformes i 11 ampliacions i va implantar un nou model de supermercat. Amb estes obertures, la xarxa suma 755 establiments, 456 de propis i 299 Charter (590.508 m² de sala de vendes), situats a la Comunitat Valenciana, Catalunya, Castella-la Manxa, Múrcia, Andalusia i Aragó. L’any 2020, la Cooperativa preveu obrir 40 supermercats més: 11 de propis i 29 Charter.
La Cooperativa ocupa el 6é lloc del rànquing nacional d’empreses de distribució i ha pujat un 0,1% la seua quota per superfície, fins al 4,3% del mercat nacional, mentre que la quota de mercat per vendes en la seua àrea d’influència se situa en el 13,3%. A més, en 2019, les vendes de la tenda online es van incrementar un 49% fins a superar els 28,2 milions d’euros.
Al desembre de 2019, Consum va estrenar el seu nou model de tenda amb l’obertura de Benicàssim (Castelló). Es tracta d’un supermercat ecoeficient, en el qual preval l’experiència del client i la sostenibilitat, on s’han simplificat els mobles, la disposició dels productes, els colors i la il·luminació, per a facilitar la compra i que siga personalitzada, còmoda i àgil, i s’han prioritzat les seccions de frescos. Consum té previst anar implantant este nou model de tenda en totes les obertures, així com en les reformes.
Treballar a gust: socis treballadors
Consum va crear 668 nous llocs de treball en 2019 fins a arribar a una plantilla de 16.031 treballadors, dels quals el 72% són dones. El 95% de la plantilla disfruta de la condició de soci, fix o soci en període de prova. Els socis treballadors són propietaris de la Cooperativa, per la qual cosa s’impliquen en la gestió i es repartixen els beneficis (resultats cooperatius), repartiment que este 2019 va arribar als 27,9 milions d’euros (1.934 € de mitjana).
A més, l’activitat de Consum va generar uns 35.800 llocs de treball indirectes, principalment dins de la seua cadena de subministrament i en els contractistes de servicis (transport, manteniment, neteja, seguretat o servici a domicili).
En 2019, la Cooperativa va aplicar un augment salarial del 2% que va afectar tota la plantilla. La remuneració mitjana del personal operatiu soci ascendix a 1.582,44 € bruts mensuals. Gràcies als plans d’igualtat, a tancament d’exercici, el 60% dels llocs de direcció de les tendes estaven ocupats per dones. Per tot això, Consum forma part de la Xarxa d’Empreses amb Distintiu d’Igualtat en l’Empresa del Ministeri d’Igualtat, fet que referma la implicació de la Cooperativa amb la igualtat efectiva de dones i homes.
La Cooperativa va invertir 21,3 milions d’euros en conciliació, xifra que representa 1.329 euros per treballador. Els treballadors de Consum poden continuar beneficiant-se de 2 setmanes més de permís de paternitat del que marca la llei, que va ser de 12 setmanes durant l’any 2019, i ja s’arriba a les 14 setmanes de permís retribuït, des de l’1 de gener de 2020. Així mateix, va tornar a obtindre el certificat Top Employers, per sèptim any consecutiu, com una de les millors empreses per a treballar a Espanya, i és l’única empresa de distribució amb el certificat d’Empresa Familiarment Responsable, del qual a més en 2019 ha obtingut la qualificació d’Excel·lència. En 2019, el 80% de la plantilla vivia a menys de 10 km del seu lloc de treball.
Oferir la millor experiència: socis clients
En 2019, els socis clients s’han beneficiat de descomptes en les compres per valor de 45,4 milions d’euros, un 11,5% més que durant l’exercici anterior. La participació en les vendes dels socis clients ha superat el 78,5%, fet que posa en relleu la bona acceptació del programa Món Consum. En 2019 es van sumar a la Cooperativa 234.783 nous socis clients fins a superar-ne els 3,4 milions, xifra que evidencia la bona evolució del model societari de Consum i el seu programa de fidelitat i la situa com la cooperativa espanyola més gran per nombre de socis.
En 2019, l’assortiment global de producte va superar les 15.000 referències, de les quals el 88% són marques líders. Consum ha continuat ampliant els productes ecològics en totes les seccions, així com de la seua marca Consum ECO, fins a aconseguir les 239 referències. També ha continuat ampliant la seua MDD i reformulant-ne la composició per a reduir-ne greixos, sal i sucres, així com apostant per certificats en matèria de sostenibilitat i per la incorporació de noves referències sense glútens i sense lactosa. A més, la Cooperativa valida els seus productes de marca pròpia amb els socis clients, amb una participació de 24.750 persones.
Consum, com a empresa d’economia social, manté el seu compromís amb l’economia local: el 99,2% de les compres efectuades per la Cooperativa es fan a proveïdors nacionals, i el 66%, a proveïdors de les comunitats autònomes on està present, els terminis de pagament als quals ha mantingut en 42 dies, igual que en 2018.
Compromesos amb els altres
En 2019, Consum ha continuat col·laborant amb més de 450 projectes socials en totes les comunitats on està present i ha arribat a més de 194.000 persones, amb un valor de 18,2 milions d’euros en projectes de col·laboració solidària, un 9% més que l’exercici anterior, dins de la seua política de responsabilitat social.
Com a part d’estes col·laboracions solidàries, la Cooperativa compta amb el Programa Profit de Gestió Responsable d’Aliments, que l’exercici passat va donar més de 6.900 tones d’aliments provinents dels supermercats, plataformes i escoles de frescos, per un valor de 17,9 milions d’euros, un 8,1% més que en 2018. En el programa col·laboren més de 1.000 voluntaris de 320 entitats, entre les quals destaquen Càritas, Creu Roja, menjadors socials i bancs d’aliments. De tot això es van beneficiar més de 50.000 persones. A més, l’aprofitament dels productes donats també suposa un impacte ambiental positiu, ja que prevé l’emissió de 4.400 tones de CO₂ a l’atmosfera que es produirien si estos aliments es malbarataren.
Pensar i actuar en verd
Consum procura minimitzar cada any els seus efectes sobre l’entorn, i amb esta finalitat va destinar 13,9 milions d’euros a inversions mediambientals, un 19,8% més que en 2018. La petjada de carboni de la Cooperativa s’ha reduït un 83,6% des de 2015, fruit de la incorporació de gasos refrigerants de temperatura negativa, alimentada amb CO₂ en les noves obertures i supermercats ecoeficients. A més, és l’única empresa del sector de la distribució alimentària que ha obtingut el segell “Reduïsc” del Ministeri per a la Transició Ecològica (MITERD) i que registra la petjada en la seua base de dades pública. Actualment, el 100% dels supermercats Consum són ecoeficients.
A esta reducció de la petjada de carboni també han contribuït els projectes logístics TEO i Nodrissa, que han rebaixat en 5,8 milions els quilòmetres recorreguts en 2019, així com la inversió en vehicles ecoeficients (de gas i de motor Euro6), fins a les 319 unitats. La Cooperativa preveu que el 100% de la flota serà de vehicles ecoeficients en 2020.
En 2019, la Cooperativa ha aconseguit la certificació “Residu Zero” d’AENOR, que acredita que més del 99% de les deixalles d’embalatges, contenidors, palets i altres residus de les seues sis plataformes logístiques i la seu es valoritzen, i s’evite així que tinguen com a destinació l’abocador. Això significa que la Cooperativa disposa d’un sistema de traçabilitat de tots els residus des que es generen fins a la gestió final.
Al llarg de 2019 s’han continuat introduint noves mesures enfocades a la reducció de plàstics. A l’abril es van substituir les bosses portacompra convencionals per unes altres amb més del 70% de plàstic reciclat. Des de 2020, estes bosses s’elaboren amb els mateixos plàstics recuperats per la Cooperativa, un projecte d’economia circular. Consum oferix també, des d’octubre de 2019, bosses reutilitzables, fetes de plàstic 100% reciclat, reciclables i fabricades a Espanya, i bosses de paper 100% reciclat.
Balanç COVID-19
Per a garantir la salut dels treballadors, des del primer moment de l’estat d’alarma es va posar a la seua disposició tots els equips de protecció individual, com ara guants, gel hidroalcohòlic, mascaretes, mampares de protecció, ulleres protectores, etc., a més d’un telèfon gratuït de suport psicològic. També es va aprovar una gratificació per l’esforç i la dedicació dels treballadors de tendes i de plataformes logístiques, per un import de 3,8 milions d’euros. Es va abonar en la nòmina de març i va suposar una compensació econòmica de 283 euros de mitjana per persona.
D’altra banda, per a garantir la salut dels clients es va posar en marxa una sèrie de mesures per a la seua protecció, com la limitació d’aforament, l’horari reduït d’obertura al públic (de 10 a 20 hores), guants de plàstic per a tots els clients (d’ús obligatori) i gel desinfectant abans d’entrar al supermercat, també d’ús obligatori. L’última mesura aplicada va ser el sistema digital de control d’aforament. Totes estes mesures de seguretat van suposar una inversió de 12 milions d’euros.
A més, Consum va donar aliments per valor de 2,7 milions d’euros des que va començar el confinament a diferents entitats socials, ONG i menjadors socials, així com un pla social juntament amb els bancs d’aliments de les províncies on opera amb una dotació de 150.000 euros per a l’emissió de vals.
Per a garantir el proveïment dels nostres supermercats, els proveïdors de Consum van haver de suportar increments de demanda a vegades superiors al 200% respecte del que és habitual.