• Va obtindre uns resultats de 52,2 M€, un 1% més, fruit de millorar la competitivitat, apostar per la digitalització i generar ocupació.
• Va sumar 999 llocs de treball fins a assolir una plantilla de 15.363 treballadors.
• Va repartir 28,4 M€ entre els socis treballadors.
• Va efectuar un 30% més d’inversions fins als 149,3 M€, sobretot, per a l’obertura de 40 tendes, l’ampliació d’instal·lacions logístiques i la innovació.
La Cooperativa Consum va facturar 2.731,6 milions d’euros en 2018, un 8,45% més que l’exercici anterior. Este creixement en vendes representa més de 3 punts percentuals per damunt de la mitjana del sector de la distribució alimentària a Espanya, a superfície dinàmica. El creixement a superfície constant (sense les vendes de les obertures) va ser del 5,2%. Els resultats es van situar en 52,2 milions d’euros, un 1% més, per l’ajust de marges per a la millora de la competitivitat, la creació constant d’ocupació, el creixement de la xarxa logística i de supermercats i l’augment de la inversió en innovació, xifra, esta última, que ha suposat 15,1 milions d’euros, un 52% més respecte de 2017.
El total d’inversions van arribar als 149,3 milions d’euros, un 30% més, destinades a l’obertura de 40 nous supermercats -14 de propis i 26 franquícies Charter-, a la millora de la xarxa comercial (amb 32 reformes i 15 ampliacions), a l’adequació de les instal·lacions logístiques de València (tant a Silla com a Quart de Poblet), així com a processos d’innovació i digitalització. Amb estes obertures, Consum va tancar 2018 amb una xarxa de 730 establiments, 447 de propis i 283 Charter (571.330 m² de sala de vendes), situats a la Comunitat Valenciana, Catalunya, Castella-la Manxa, Múrcia, Andalusia i Aragó. Per a 2019 té previst obrir 44 supermercats més: 15 de propis i 29 Charter.
La Cooperativa manté el 6é lloc del rànquing nacional d’empreses de distribució, amb una pujada del 0,1% de quota per superfície, fins al 4,2% del mercat nacional, mentre que la quota de mercat per vendes en la seua àrea d’influència se situa en el 15,2%, 1,9 punts percentuals més que en l’exercici anterior.
Les persones en el centre: socis treballadors
Consum va crear 999 nous llocs de treball en 2018 fins a assolir una plantilla de 15.363 treballadors, dels quals el 72% són dones. El 95,5% de la plantilla disfruta de la condició de soci, fix o soci en període de prova. Els socis treballadors són propietaris de la Cooperativa i estan implicats en la gestió i en el repartiment de beneficis, la xifra dels quals va aconseguir els 28,4 milions d’euros (2.092 € per soci).
A més, l’activitat de Consum va generar més de 35.700 llocs de treball indirectes, principalment pel creixement de la xarxa de franquícies Charter, els fabricants de marca pròpia i les empreses de transport, manteniment, neteja, seguretat i servici a domicili.
Al febrer de 2018, la Cooperativa va aplicar un augment salarial de l’1,5% que va afectar 14.000 treballadors, amb una inversió de més de 4,5 milions d’euros. Els ingressos mitjans del personal operatiu soci ascendixen a 1.531 € bruts mensuals. A més, a l’octubre de 2018 la Cooperativa va posar en marxa el seu III Pla d’Igualtat 2018-2022 amb el compromís de reduir un 20% la bretxa salarial entre dones i homes els pròxims 5 anys. Les dones representen el 60% de la direcció dels supermercats i el 30% dels llocs executius, i l’exercici passat 2 de cada 3 persones promocionades en Consum van ser dones: 268 dels 416.
La Cooperativa va invertir 8,7 milions d’euros en conciliació, un milió més que en 2017, xifra que representa 566 euros per treballador. A més, al juliol de 2018 va ampliar a 7 setmanes el permís de paternitat retribuït per naixement, adopció o acolliment, mesura que, actualment, ha tornat a ampliar a 10 setmanes, ja que l’objectiu és establir dos setmanes més del que estipula la llei fins que els dos permisos, el de maternitat i paternitat, s’equiparen. Així mateix, va tornar a obtindre el certificat Top Employers, per sext any consecutiu, com una de les millors empreses per a treballar a Espanya, i és l’única empresa de distribució amb el certificat d’Empresa Familiarment Responsable. Gràcies al Pla de Conciliació, la Cooperativa ha augmentat la seua productivitat un 8%, reduint la rotació un 18% en l’últim any.
Una experiència de compra diferent
En 2018, els socis-clients s’han beneficiat de descomptes en les seues compres per valor de 40,7 milions d’euros, un 14,3% més que durant l’exercici anterior. La participació en les vendes dels socis-clients ha arribat al 78%, fet que posa de relleu la bona acceptació del programa Món Consum. A més, en 2018 es van donar d’alta 242.918 nous soci-clients, fins a superar els 3,3 milions, xifra que situa Consum com la cooperativa espanyola més gran per nombre de socis.
Consum compta amb més de 15.100 referències, de les quals el 88% són marques líders. Durant 2018 ha continuat ampliant els productes ecològics, així com de la seua marca Consum ECO, fins a aconseguir les 212 referències. També ha continuat ampliant les seues marques pròpies i reformulant-ne la composició per a reduir greixos, sal i sucres. A més, la Cooperativa valida els seus productes de marca pròpia amb els socis-clients, participació que ha superat les 17.600 persones, un 56% més que en l’exercici anterior.
Consum, com a empresa d’economia social, manté el seu compromís amb l’economia local: el 99% de les compres efectuades per la Cooperativa es realitzen a proveïdors nacionals i el 66% a proveïdors de les comunitats autònomes on està present. La Cooperativa treballa cada any per millorar els terminis de pagament d’estos proveïdors i en 2018 els ha reduït en un dia, fins a situar-los en 42 dies.
Compromesos amb l’acció social
En 2018, Consum ha continuat col·laborant amb més de 400 projectes socials en totes les comunitats on està present, amb els quals ha arribat a més de 152.000 persones, amb un valor de 16,7 milions d’euros en projectes de col·laboració solidària, un 12% més que l’exercici anterior, dins de la seua política de responsabilitat social.
Com a part d’estes col·laboracions solidàries, la Cooperativa compta amb el Programa Profit de Gestió Responsable d’Aliments, que l’exercici passat va donar 6.600 tones d’aliments provinents dels supermercats, plataformes i escoles de frescos, per un valor de 16,6 milions d’euros. En el programa col·laboren més de 1.000 voluntaris de 311 entitats, entre les quals destaquen Càritas, Creu Roja, menjadors socials i Bancs d’Aliments. De tot això es van beneficiar unes 58.000 persones.
Sostenibilitat ambiental
Consum procura cada any que l’augment de la seua activitat no supose majors efectes sobre l’entorn, i per això va destinar 10,9 milions d’euros a inversions mediambientals. La petjada de carboni de la Cooperativa ha tingut una reducció acumulada del 21,6% des de 2015, fruit de la incorporació de gasos refrigerants de temperatura negativa, alimentada amb CO2 en les noves obertures i supermercats ecoeficients. A més, és l’única empresa de distribució que compta amb verificació externa de la seua petjada de carboni i certificació i registre d’esta per part del Ministeri d’Agricultura. Actualment, el 100% dels supermercats Consum són ecoeficients.
A esta reducció de la petjada de carboni també han contribuït els projectes logístics TEO i Nodrissa, rebaixant en 5,3 milions els quilòmetres efectuats en 2018, així com la inversió en vehicles ecoeficients (de gas i amb motor Euro6), fins a les 251 unitats. Des de la implantació del Pla d’Estalvi i Eficiència Energètica en 2007, Consum ha estalviat més 18 milions d’euros, evitant l’emissió de 40.000 t de CO₂ a l’atmosfera.
En 2018, ha continuat millorant el Projecte Abocament Zero en totes les plataformes, valorant el 100% dels residus d’envasos, contenidors i paletes reutilitzables que procedixen de les plataformes i els supermercats. A més, per primera vegada s’ha pogut valorar el producte orgànic i el combustible sòlid recuperat (CSR) procedent de les plataformes.
Consum aposta per la reducció progressiva dels plàstics i la seua substitució per materials reciclats i reciclables amb menys impacte ambiental. En 2018 s’han incorporat les bosses de compra de paper reciclat en tots els supermercats Consum i Charter, fabricades amb un 30% de paper reciclat i un 70% de paper amb certificat FSC de boscos sostenibles. Actualment, la Cooperativa ha substituït les bosses de plàstic portacompra convencionals per altres que estan fetes amb més d’un 70% de material reciclat, amb les quals espera estalviar 873 tones de plàstic a l’any. També treballa en altres mesures sostenibles, com una nova bossa que substituïsca la de ràfia, de plàstic 100% reciclat, de fabricació nacional.
La Cooperativa també està eliminant progressivament els gots, plats, coberts i palletes de plàstic d’un sol ús, i està substituint-los per altres de compostables, biodegradables i/o reutilitzables. Això suposarà que Consum deixarà de posar en el mercat unes 344 tones de plàstic a l’any.