- Va obtindre uns resultats de 51,7 M€, un 10,47% més.
- La plantilla va assolir els 14.364 treballadors, 860 més que l’any anterior.
- Els socis treballadors es van repartir 31,4 M€.
- Va efectuar inversions per valor de 114,3 M€, sobretot per a l’obertura de 38 tendes i l’adequació de les instal·lacions logístiques.
La Cooperativa Consum va facturar 2.518,7 milions d’euros en 2017, un 7,45% més que l’exercici anterior. Este creixement en vendes se situa més de 4 punts percentuals per sobre de la mitjana del sector de la distribució espanyola a superfície dinàmica. El creixement a superfície constant (sense les vendes de les obertures) va ser del 5,25%. Els resultats es van situar en els 51,7 milions d’euros, un 10,47% més.
Les inversions van ser de 114,3 milions d’euros, un 11,29% més, i es van destinar principalment a l’obertura de 38 nous supermercats -12 de propis i 26 franquícies Charter-, a la millora de la xarxa comercial, a l’adequació de les instal·lacions logístiques de Catalunya i València, així com a processos d’innovació i transformació digital. Amb estes obertures, Consum va tancar l’any 2017 amb una xarxa de 707 establiments, 445 de propis i 262 Charter (552.430 m² de sala de vendes), situats a la Comunitat Valenciana, Catalunya, Castella-la Manxa, Múrcia, Andalusia i Aragó. La Cooperativa manté el 6t lloc del rànquing nacional d’empreses de distribució, amb una pujada d’un 0,1% en la quota per sala de vendes, fins a situar-se en el 4,1% del mercat nacional, mentres que a la seua àrea d’influència, compta amb un 15% de quota de mercat per vendes.
Crear ocupació estable i de qualitat
Consum va tancar l’exercici 2017 amb una plantilla de 14.364 treballadors, 860 més que l’exercici anterior, dels quals el 72,4% són dones. El 95% de la plantilla disfruta de la condició de soci, fix o soci en període de prova. Els socis treballadors són propietaris de la Cooperativa i estan implicats en la gestió i en el repartiment de beneficis, la xifra dels quals va arribar als 31,4 milions d’euros.
A més, l’activitat de Consum va generar en 2017 més de 32.800 llocs de treball indirectes, principalment pel creixement de la xarxa de franquícies Charter, els fabricants de marca pròpia i les empreses de transport, manteniment, neteja, seguretat i servici a domicili.
Al febrer de 2017, la Cooperativa va aplicar un augment salarial de l’1,6% exclusiu per al personal operatiu, amb una inversió de més de 2 milions d’euros, amb l’objectiu d’acurtar distàncies entre els salaris més alts i els més baixos de l’organització.
La Cooperativa va invertir 7,7 milions d’euros en conciliació, xifra que representa 540 euros per treballador. En este sentit, al juliol de 2017 es va millorar la paga per fills amb discapacitat fins als 250 euros extra al mes. Des de la implantació del Pla de Conciliació de Consum en 2007, la Cooperativa ha augmentat la seua productivitat un 24%, permetent la millora de la qualitat de vida en el treball i l’atracció i retenció del talent i reduint també l’absentisme un 19%.
A més, en 2017 el Ministeri de Sanitat, Servicis Socials i Igualtat va concedir a Consum el distintiu Igualtat en l’Empresa, per haver potenciat i garantit un tracte equitatiu i amb igualtat d’oportunitats entre els socis treballadors. Així mateix, va tornar a obtindre el certificat Top Employers, per quint any consecutiu, com una de les millors empreses per a treballar a Espanya, i és l’única empresa de distribució amb el certificat d’Empresa Familiarment Responsable.
Una experiència de compra amb valor
En 2017, els socis-clients s’han beneficiat de descomptes en les seues compres per valor de 35,6 milions d’euros, un 18,27% més que durant l’exercici anterior, entregats en 8,1 milions de xecs regal. La participació en les vendes dels socis-clients ha superat el 77%, fet que posa de relleu la bona acceptació del programa Món Consum. A més, en 2017 es van donar d’alta 220.734 nous soci-clients fins a arribar als 3.060.720, que situen Consum com la cooperativa espanyola més gran per nombre de socis.
Consum disposa de més de 15.000 referències, de les quals el 88% són marques líders i el 12% de marca pròpia. En este sentit, durant 2017 ha llançat la marca Consum ECO, que disposa de més de 30 referències en les seccions de Frescos i Refrigerats i en les seccions d’Alimentació i No Alimentació, i a més durant este període s’han incorporat altres referències de productes ecològics, tant en les seccions de Frescos i Refrigerats com en les seccions d’Alimentació i No Alimentació, amb un total de 135 referències. En la mateixa línia, durant l’any 2017 s’han incorporat productes per a vegans i referències “convenience”, llestes per a prendre, en les seccions de frescos i refrigerats.
Consum manté el seu compromís amb l’economia local: el 99,4% de les compres efectuades per la Cooperativa es fan a proveïdors nacionals, i el 66% a proveïdors de les comunitats autònomes on està present. La Cooperativa treballa cada any per millorar el termini de pagament d’estos proveïdors i en 2017 l’ha reduït un dia, fins a situar-lo en 43 dies des de la recepció de la mercaderia.
Compartir amb la societat
En 2017, dins de la seua política de responsabilitat social, la Cooperativa va destinar 14,9 milions d’euros a projectes de col·laboració solidària, un 18% més que l’exercici anterior.
Com a part d’estes col·laboracions solidàries, Consum compta amb el programa Profit de Gestió Responsable d’Aliments, que l’exercici passat va donar 6.000 tones d’aliments provinents dels supermercats, plataformes i escoles de frescos, per un valor de 14,7 milions d’euros. En el programa col·laboren més de 1.000 voluntaris d’organitzacions, entre les quals destaquen Càritas, Creu Roja, menjadors socials i Bancs d’Aliments. De tot això es van beneficiar unes 52.000 persones.
Gestió ambiental per a no deixar petjada
Consum intenta cada any minimitzar els seus efectes sobre l’entorn. En 2017, el Ministeri d’Agricultura va reconéixer la Cooperativa com l’única empresa de distribució amb certificació sobre la seua petjada de carboni. En este sentit, Consum va disminuir en un 24,3% la seua petjada de carboni, respecte de l’any anterior, sobretot per la incorporació de gasos refrigerants de temperatura negativa, alimentada amb CO2 en les noves obertures i supermercats ecoeficients.
La Cooperativa ha destinat 14,6 milions d’euros a inversions mediambientals. Després d’una dècada d’implantació del Pla d’Estalvi i Eficiència Energètica, Consum ha estalviat uns 18 milions d’euros, i ha evitat l’emissió de 38.900 t de CO₂ a l’atmosfera, gràcies a les millores implantades en les instal·lacions frigorífiques i de climatització. En 2017 s’han invertit 3,5 milions d’euros en la millora de 120 supermercats. Actualment, el 91% dels supermercats Consum són ecoeficients.
D’altra banda, el desenvolupament continu dels projectes logístics TEO i Nodriza ha contribuït a seguir reduint els gasos d’efecte d’hivernacle, i en 2017 s’han rebaixat un total de 4,7 milions de quilòmetres, gràcies a evitar el moviment de camions buits.
Consum s’avança a les especificacions europees que busquen reciclar el 50% dels seus residus en 2020 i el 70% en 2030. En 2017, ha posat en marxa el projecte Abocament Zero, en totes les plataformes, que permet valoritzar el 100% dels residus d’envasos, contenidors i palets reutilitzables que procedixen de les plataformes i els supermercats.