- Va obtindre uns resultats de 46,8 milions €, un 20% més, dels quals la Cooperativa repartix el 70% entre els seus socis treballadors (32 milions €).
- La plantilla va arribar als 13.504 treballadors.
- Va efectuar inversions per 102,7 milions € per a l’obertura de 36 tendes i l’ampliació de les instal·lacions logístiques de Catalunya.
La Cooperativa Consum va facturar 2.344 milions d’euros en 2016, un 10,5% més que l’exercici anterior Este creixement en vendes se situa 6,9 punts percentuals per damunt de la mitjana del sector de la distribució espanyola a superfície dinàmica. També va registrar un creixement del 7,9% a superfície constant. Els resultats es van situar en els 46,8 milions d’euros, un 20% més.
Les inversions van créixer un 12,9%, fins a aconseguir els 102,7 milions d’euros, i es van destinar, principalment, a l’obertura de 36 nous supermercats -12 de propis i 24 franquícies Charter-, a la millora de la xarxa comercial i a l’ampliació de les instal·lacions logístiques a Catalunya. Amb estes incorporacions, Consum va tancar 2016 amb una xarxa de 680 establiments, 436 de propis i 244 Charter (532.191 m² de sala de vendes), situats a la Comunitat Valenciana, Catalunya, Castella-la Manxa, Múrcia, Andalusia i Aragó. La Cooperativa manté el 6é lloc del rànquing nacional d’empreses de distribució, i té una quota d’actuació per vendes del 14,75% al seu àmbit d’actuació.
Que bo comptar amb les persones!
Al llarg de 2016, Consum va consolidar una plantilla de 13.504 treballadors, 1.071 més que l’exercici anterior, dels quals el 72,7% són dones, amb una mitjana d’edat de 38 anys. El 94,7% de la plantilla disfruta de la condició de soci, fix o soci en període de prova. Els socis treballadors són propietaris de la Cooperativa i estan implicats en la gestió i en el repartiment de beneficis. Este repartiment suposa el 70% dels resultats de 2016, xifra que se situa en 32 milions d’euros.
A finals de l’exercici 2016 es va aprovar un augment salarial de l’1,6% per al personal base, que representa una inversió de més de 2 milions d’euros i suposa una mesura de solidaritat retributiva, acurtant distàncies entre els salaris més baixos i més alts.
D’altra banda, l’activitat de Consum va generar en 2016 més de 23.700 llocs de treball indirectes, deguts al creixement de la xarxa Charter, els fabricants de marca pròpia i les empreses de transport, manteniment, neteja, seguretat i servici a domicili.
La Cooperativa va invertir 8 milions d’euros en conciliació, xifra que representa 596,8 euros per treballador. En este sentit, l’1 de gener de 2017 la Cooperativa va ampliar a 6 setmanes el permís de paternitat retribuït, dos més del que estipula la llei, fet que millora les condicions del permís per naixement, adopció o acolliment que ja tenia la plantilla, fixat en 4 setmanes des de desembre de 2009. Esta iniciativa se suma a les 75 mesures de conciliació que té Consum per als treballadors, incloses en el seu Catàleg “+de 50 Mesures per a Conciliar”.
Des de la implantació del Pla de Conciliació de Consum el 2007, la Cooperativa ha augmentat la seua productivitat un 22%, permetent la millora de la qualitat de vida en el treball i l’atracció i retenció del talent i reduint també l’absentisme un 17%.
A més, en 2016 Consum va tornar a ser reconeguda amb el certificat Top Employers, per quart any consecutiu, com una de les millors empreses per a treballar a Espanya i és l’única empresa de distribució amb el certificat d’Empresa Familiarment Responsable.
Que bo tindre-ho tot!
Els descomptes als socis-clients han augmentat un 24,4% en 2016, fins a arribar a un valor de 30,1 milions d’euros, fet que posa en relleu la bona acceptació del programa Món Consum. De fet, la participació en les vendes dels socis-clients ha superat el 76%. A més, l’exercici passat es van donar d’alta 214.244 nous soci-clients, que arriben als 2,7 milions i situen Consum com la cooperativa espanyola més gran per nombre de socis.
La Cooperativa aposta per la varietat de marques, la qualitat en frescos i el millor preu des de la primera unitat, adaptant sempre la seua oferta a les necessitats del client. Consum compta amb més de 12.900 referències, de les quals el 87% són marques líders i el 13% és marca pròpia. En este sentit, i amb l’objectiu de cobrir una necessitat de consum, al final de 2016 va llançar la nova gamma de productes ECO amb 80 referències, que s’ampliaran en 2017.
Consum manté el seu compromís amb l’economia local. Actualment, el 99,6% de les compres efectuades per la Cooperativa es fan a proveïdors nacionals, i el 65,6% a proveïdors de les comunitats autònomes on està present. La Cooperativa treballa cada any per millorar els terminis de pagament d’estos proveïdors i en 2016 ho ha reduït un dia, fins a situar-lo en 44 dies des de la recepció de la mercaderia.
Que bo fer alguna cosa bona cada dia!
Consum, com a empresa d’economia social, va destinar 12,6 milions d’euros a projectes de col·laboració solidària en 2016, un 37% més que l’exercici anterior. Com a part d’estes col·laboracions solidàries, la Cooperativa compta amb el Programa Profit de Gestió Responsable d’Aliments, que en l’exercici passat va donar 5.200 tones d’aliments (el 68% del producte retirat) provinents dels supermercats, plataformes i escoles de frescos, per un valor de 12 milions d’euros. En el programa col·laboren més de 200 organitzacions, entre les quals destaquen Càritas, Creu Roja, menjadors socials i Bancs d’Aliments. De tot això es van beneficiar unes 45.000 persones.
Que bo cuidar l’entorn!
Conscients de l’impacte mediambiental de la seua activitat, Consum intenta cada any minimitzar els seus efectes sobre l’entorn. En 2016, la seua petjada de carboni es va disminuir un 4,8% respecte de l’any anterior, sobretot per la incorporació de gasos refrigerants menys contaminants en les noves obertures. A més, totes estes compten amb un model pioner d’instal·lacions frigorífiques de temperatura negativa, alimentades amb CO2. Una de cada tres instal·lacions d’este tipus a Espanya està en Consum.
La Cooperativa ha destinat 8,2 milions d’euros a inversions mediambientals. Des de la implantació del Pla d’Estalvi i Eficiència Energètica, la Cooperativa ha deixat d’emetre a l’atmosfera 36.551 t de CO2 i ha obtingut uns estalvis superiors als 17 milions d’euros Una peça clau ha sigut l’ampliació de la xarxa de supermercats ecoeficients, que ha assolit els 327 centres, un 75% de la xarxa comercial pròpia. A més, el 75% del consum energètic de la Cooperativa procedix de fonts d’origen renovable.
Consum ha recollit 66 tones de piles, un 12% més que en l’exercici anterior, ha reciclat 18.650,5 t de cartó, un 7% més, i 1.600 t de plàstic. A més el consum d’aigua per superfície de sala de vendes s’ha reduït en 6 punts.