- Va obtindre uns resultats de 65,5 M€, un 19,9% més.
- Va sumar 1.355 llocs de treball, xifra rècord, fins a arribar a una plantilla de 17.386 treballadors.
- Va repartir 71,5 M€ entre els treballadors i va invertir 22,6 M€ en conciliació.
- Va efectuar inversions per 116,6 M€, sobretot, per a l’obertura de 52 tendes, reformes, desenvolupament de centrals logístiques i digitalització.
Consum va facturar 3.324,9 milions d’euros en 2020, un 13,3% més que l’exercici anterior. El creixement a superfície constant (sense les vendes de les obertures) va ser del 10,4%. Este creixement en vendes representa més de 7 punts percentuals per damunt de la mitjana del sector de la distribució alimentària a Espanya. Els resultats es van situar en 65,5 milions d’euros, un 19,9% més.
El total d’inversions va arribar als 116,6 milions d’euros, destinats a l’ampliació i adequació de la xarxa de tendes i de les centrals logístiques, tant de Quart de Poblet, a València, com de Las Torres de Cotillas, a Múrcia, així com a processos d’innovació i digitalització. En 2020, Consum va obrir 52 nous supermercats ‒9 de propis i 43 franquícies Charter‒ i va fer 33 reformes i 11 ampliacions, on va implantar el seu nou model de supermercat, disponible ja en 71 tendes. Amb estes obertures, la xarxa suma 791 establiments, 461 de propis i 330 Charter (608.995 m² de sala de vendes), situats a la Comunitat Valenciana, Catalunya, Castella-la Manxa, Múrcia, Andalusia i Aragó. Per a 2021, la Cooperativa preveu obrir 37 supermercats més: 7 de propis i 30 Charter, i dur a terme 21 reformes i 23 ampliacions.
La Cooperativa ocupa el 6t lloc del rànquing nacional d’empreses de distribució, i manté la seua quota per superfície en el 4,3% del mercat nacional, mentre que la quota de mercat per vendes en la seua àrea d’influència se situa en el 13,6%. A més, en 2020, les vendes de la tenda en línia es van incrementar un 58%, fins a arribar a una facturació de 44,5 milions d’euros, i està present en 229 poblacions de les províncies de València, Alacant, Castelló, Barcelona, Tarragona, Almeria i Múrcia. Des de febrer de 2021 els clients de Consum ja poden fer la compra en línia des de l’app Món Consum. L’ampliació a noves zones i servicis en 2020 ha suposat la creació de prop de 450 nous llocs de treball específics per a la preparació de les comandes i la logística en línia.
Junts apostem per l’ocupació
Consum va crear 1.355 nous llocs de treball en 2020, una xifra rècord, fins a arribar a una plantilla de 17.386 treballadors, dels quals el 72% són dones. El 92% de la plantilla disfruta de la condició de soci, fix o soci en període de prova. Els socis treballadors són propietaris de la Cooperativa, per la qual cosa s’impliquen en la gestió i es repartixen els beneficis. En 2020, es van repartir 71,5 milions d’euros, dels quals 32,3 milions (2.187 € de mitjana per soci) corresponen a repartiment de resultats cooperatius entre els socis treballadors i 39,2 milions a primes per objectius entre tota la plantilla. El 2020 també va ser un any rècord quant a contractes formalitzats a causa de la pandèmia. Per este motiu, Consum va contractar 6.149 persones i va efectuar 2.873 ampliacions de jornada des que va començar la crisi sanitària.
A més, l’activitat de Consum va generar uns 39.170 llocs de treball indirectes, un 9% més que en 2019, principalment, dins de la seua cadena de subministrament i en els seus contractistes de servicis (transport, manteniment, neteja, seguretat o servici a domicili).
En 2020, la Cooperativa va aplicar un augment salarial de l’1% que va afectar tota la plantilla. La remuneració mitjana del personal operatiu soci ascendix a 1.709,51 € bruts mensuals. Per gratificar l’esforç i la dedicació dels treballadors de supermercats i plataformes per l’augment del volum de treball durant les setmanes de confinament, es va abonar una paga extra de 283€ de mitjana en la nòmina de març de 2020. La Cooperativa va remunerar de nou al gener de 2021 amb una nova “prima COVID” de 300 € de mitjana els seus equips operatius. Estes pagues han beneficiat el 95% de la plantilla i han suposat per a Consum una inversió total de 8,5 milions d’euros.
Gràcies als successius plans d’igualtat, s’està propiciant la incorporació de més dones a llocs de responsabilitat. Aproximadament el 60% dels llocs de direcció de tendes ja estan ocupats per dones. En 2020 van promocionar 528 treballadors, dels quals 2 de cada 3 van ser dones. Per tot això, Consum forma part de la Xarxa d’Empreses amb Distintiu d’Igualtat en l’Empresa del Ministeri d’Igualtat, que referma la implicació de la Cooperativa amb la igualtat efectiva entre homes i dones.
La Cooperativa va invertir 22,6 milions d’euros en conciliació, xifra que representa 1.303 euros per treballador. Consum va tornar a obtindre el certificat Top Employers, per octau any consecutiu, com una de les millors empreses per a treballar a Espanya i és l’única empresa de distribució amb el certificat d’Empresa Familiarment Responsable, amb la qualificació d’Excel·lència.
Junts millorem l’experiència del soci client
En 2020, els socis clients s’han beneficiat de descomptes en les compres per valor de 49,7 milions d’euros, un 9,5% més que durant l’exercici anterior. Amb tots els descomptes, cada soci client ha pogut estalviar de mitjana uns 30 € a l’any. La participació en les vendes dels socis clients ha arribat al 80%, fet que posa de relleu la bona acceptació del programa Món Consum. En 2020 es van sumar a la Cooperativa 247.742 nous socis clients, fins a superar els 3,6 milions, xifra que suposa un 7,2% més i evidencia la bona evolució del seu programa de fidelitat, i la situa com la cooperativa espanyola més gran per nombre de socis.
L’assortiment global de Consum va superar les 15.000 referències, de les quals el 86,4% són marques líders. La Cooperativa ha continuat ampliant els productes ecològics en totes les seccions, així com de la seua marca Consum ECO, fins a arribar a les 253 referències. També ha continuat ampliant la seua MDD i reformulant-ne la composició per reduir greixos, sal i sucres, seguint l’Estratègia NAOS. En este sentit, ha reduït 502 tones de sucre, sal i greixos saturats en més del 18% de tots els productes marca Consum disponibles en els seus supermercats. A més, continua apostant per certificats en matèria de sostenibilitat, concretament, certificant el 65% dels proveïdors de carn amb el segell Welfare i incorporant el segell MSC en alguns productes de peix congelat i refrigerat sostenible.
La Cooperativa ha continuat apostant per la innovació orientada a les persones, a la qual ha destinat 19,4 milions d’euros en 2020 per a projectes d’I+D+i, com el tiquet electrònic mitjançant l’app Món Consum, caixes d’autoservici en dos supermercats, etiquetes electròniques o la gestió del torn amb l’app, entre altres.
Consum, com a empresa d’economia social, manté el seu compromís amb l’economia local: el 98,9% de les compres efectuades per la Cooperativa es fan a proveïdors nacionals i el 66,2% a proveïdors de les comunitats autònomes on està present, i els terminis de pagament s’han situat en 44 dies.
Junts responem a la societat
En 2020, Consum ha continuat col·laborant amb més de 1.100 projectes socials en totes les comunitats on està present, el triple que en 2019, amb un valor de 19,7 milions d’euros, un 8% més que l’exercici anterior, dins de la seua política de responsabilitat social. Per pal·liar els efectes de la crisi generada per la COVID-19, la Cooperativa ha redoblat els esforços, especialment en la donació d’aliments i de vals socials a bancs d’aliments i entitats del tercer sector. De fet, Consum va activar al maig de 2020 un pla social dotat amb 150.000 euros en vals de compra gratuïts, juntament amb els bancs d’aliments de les províncies on està present.
A més, com a part d’estes col·laboracions solidàries, la Cooperativa compta amb el programa Profit de gestió responsable d’aliments, que l’exercici passat va donar més de 7.108 tones d’aliments provinents dels supermercats, plataformes i escoles de frescos, xifra que suposa un 3% més que en 2019, amb un valor de 19,1 milions d’euros. Gràcies a estes donacions i a la labor dels més de mil voluntaris amb els quals col·labora Consum, es va poder ajudar 51.665 persones. A més, l’aprofitament dels productes donats també suposa un impacte ambiental positiu, ja que prevé l’emissió de més de 4.500 tones de CO₂ a l’atmosfera que es produirien si estos aliments es malbarataren.
Junts respectem l’entorn
Consum procura cada any minimitzar els seus efectes sobre l’entorn i, amb esta finalitat, va destinar 16,2 milions d’euros a inversions mediambientals, un 16,5% més que en 2019. La petjada de carboni de la Cooperativa s’ha reduït un 86,6% des de 2015, fruit de la incorporació de gasos refrigerants de temperatura negativa, alimentada amb CO₂ en les noves obertures, els supermercats ecoeficients i la millora dels vehicles de la flota logística. A més, és la primera empresa del sector de la distribució alimentària que ha obtingut el segell “Reduïsc” del Ministeri per a la Transició Ecològica (MITERD) i que registra la seua petjada públicament en la base de dades del Ministeri. Actualment, el 100% dels supermercats Consum són ecoeficients.
A esta reducció de la petjada de carboni també ha contribuït els projectes logístics TEO i Nodriza, rebaixant en 5,7 milions els quilòmetres recorreguts en 2020, així com la inversió en vehicles ecoeficients (de gas i motor Euro6), fins als 374 vehicles eficients i 29 de gas natural. En 2020, la Cooperativa ha renovat el 100% de la flota amb antiguitat inferior a 10 anys, gràcies al seu Pla Renove.
En 2020 la Cooperativa ha renovat la certificació “Residu Zero” de AENOR en les seues sis plataformes logístiques i seu, que acredita que més del 99% de les deixalles d’embalatges, contenidors, palets i altres residus es valoren, i d’esta manera s’ha evitat que tinguen l’abocador com a destinació. Això significa que la Cooperativa disposa d’un sistema de traçabilitat de tots els residus des de la seua producció fins a la gestió final.
L’economia circular és l’altre gran pilar de la gestió ambiental de Consum. Gràcies al Pla de Reducció de Materials i Envasos ha deixat de posar en el mercat més de 1.300 tones de plàstics, per la implantació de les bosses reutilitzables i compostables en les seccions de frescos, així com per les múltiples mesures de reducció i substitució d’envasos en la seua marca pròpia. A més, la Cooperativa ha eliminat tot el plàstic en les comunicacions de l’organització.
Balanç Covid
Consum, com a servici essencial des que va començar la pandèmia, va activar mesures d’higiene i distanciament social en els punts de venda per garantir que foren llocs segurs, tant per als clients com per als treballadors.
Per garantir la salut dels treballadors es va posar a la seua disposició tots els equips de protecció individual, com ara guants, gel hidroalcohòlic, mascaretes, mampares de protecció, ulleres protectores, etc., i inclús un telèfon gratuït de suport psicològic. També per a garantir la salut dels clients, es va implantar un sistema automàtic de control d’aforament en tots els accessos a les tendes, amb informació, en temps real, de l’ocupació del centre respecte dels límits marcats per la normativa, es va posar senyalització de la distància de seguretat en les seccions de frescos i les zones d’espera de caixes, gel desinfectant en les entrades al supermercat, reforç de neteja addicional al migdia i desinfeccions periòdiques en carros i cistelles a les tendes, com també de les cubetes i els materials de preparació de la compra en línia. També es va instaurar l’ús obligatori de la mascareta, mesura pionera en el sector abans de l’exigència legal i una altra sèrie de mesures excepcionals durant els mesos de confinament.
Totes estes mesures de seguretat van suposar una inversió de 12 milions d’euros.
La crisi viscuda per la COVID-19 va posar a prova la capacitat dels proveïdors per a atendre les comandes, la de les plataformes logístiques per a gestionar-los i la del transport capil·lar a tendes per a poder servir-les en els trams horaris previstos. Gràcies a l’esforç conjunt, es va poder garantir en tot moment el proveïment dels productes de primera necessitat, fet que referma la robustesa de la cadena de subministrament, que va haver de suportar increments de demanda superiors al 200%, durant alguns mesos respecte de la demanda habitual.