- La Universitat Politècnica de València i Consum renoven, per tres anys més, esta col·laboració que desenvolupa projectes d’investigació i formatius.
- La càtedra és un projecte multidisciplinari en el qual participen alumnes de diverses titulacions i professors de tres departaments de la UPV.
“Gràcies amb majúscules. Per a la Universitat Politècnica de València (UPV), és un luxe col·laborar amb Consum”. Són les paraules amb les quals el rector de la institució universitària, Francisco Mora, ha iniciat l’acte de renovació de la càtedra Consum-UPV, creada l’any 2007 i prorrogada ara per tres anys més.
La iniciativa, adscrita a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN) i al Departament d’Economia i Ciències Socials de la UPV, té com a objectiu fomentar la investigació per millorar els processos de producció i comercialització. A través d’esta col·laboració, es pretén dur a terme activitats de recerca, formació i divulgació que complementen la formació de l’alumnat de la UPV i contribuïsquen a millorar-la.
El director general de Consum, Juan Luis Durich, considera “molt positiva” la relació que s’ha desenvolupat entre la Universitat i la cooperativa durant estos 12 anys. Durich ha explicat que “quan les empreses creixen, les persones que les impulsem ens fem grans, i cada vegada tenim més experiència, però necessitem l’impuls de la gent jove”. En la seua opinió, la combinació entre experiència i la perspectiva de la gent jove formada “ens fa avançar al ritme que requerix la societat a cada moment”.
“Un realisme que no es troba en els llibres”
Des de la creació d’esta càtedra, l’alumnat de la UPV ha tingut accés a les tècniques de gestió de la cooperativa i a una sèrie d’experiències que complementen la formació universitària.
Segons el director de la càtedra Consum-UPV, Juan Manuel Buitrago Vera, “és espectacular vore com el programa de fidelització de Consum maneja la informació del consumidor, per adequar-hi els seus productes. Nosaltres, a la Facultat d’Administració i Direcció d’Empreses i a l’ETSEAMN, ho usem com a exemple d’aplicació de tècniques de màrqueting a la vida real. Col·laborar amb ells ens dona este realisme que no es troba en els llibres”.
Després de centrar-se durant anys en geomàrqueting, actualment, des d’esta càtedra, es treballa amb Google Maps amb l’objectiu de “augmentar la visibilitat dels supermercats i deduir quins factors fan que l’algoritme torne les tendes més visibles. Això és extrapolable a qualsevol sector”, explica Buitrago.
Fruites i verdures al gust del consumidor
Així mateix, també està en marxa un projecte per a mesurar la qualitat de la fruita i la verdura des del punt de vista de la persona que les consumirà, amb l’objectiu d’aconseguir un calendari varietal que permeta seleccionar els productes òptims a cada moment. “Que la fruita s’adapte als gustos del consumidor i al que realment busca”, afirma el director de la càtedra.
Es tracta d’un projecte multidisciplinari en el qual participen el Departament de Tecnologia d’Aliments i el de Producció Vegetal de la UPV, i que analitza quina és la preferència del consum des d’un punt de vista sensorial, instrumental i de neuromàrqueting.
Anàlisi sensorial dels productes
En este aspecte, enguany s’ha format el panel de tast, responsable de la realització de l’anàlisi sensorial dels productes. D’altra banda, l’anàlisi instrumental s’ha dut a terme des del Departament de Tecnologia dels Aliments. Els resultats dels dos anàlisis ja s’han arreplegat, i ara queda pendent la fase de neuromàrqueting, que mesurarà l’efecte inconscient de la fruita en les persones.
A més de les activitats d’investigació, durant els 12 anys de col·laboració UPV-Consum, la Càtedra ha convocat beques d’ajuda a activitats de formació, premis de treball de fi de grau i de màster, i un premi d’idees comercials. Al mateix temps, ha organitzat conferències i ha oferit pràctiques en empresa.
Un total de 55 càtedres i aules d’empresa
En l’actualitat, la UPV té 55 càtedres i aules d’empresa. Les primeres van sorgir l’any 1999 i, des de llavors, el Programa de càtedres d’empresa, l’objectiu del qual és potenciar la relació de la comunitat universitària amb l’entorn empresarial, s’ha consolidat com una referència nacional.
I és que el Programa no sols contribuïx a la formació de futurs professionals, sinó que, a més, potència la transferència de tecnologia i la generació i difusió de coneixement.
Consum, una cooperativa centrada en les persones
Consum és la major cooperativa de l’arc mediterrani espanyol. Actualment, inclou 730 supermercats, entre propis i franquiciats, distribuïts per Catalunya, Comunitat Valenciana, Múrcia, Castella-la Manxa, Andalusia i Aragó.
L’any 2018 va facturar 2.731,6 milions d’euros, un 8,45% més que l’any anterior, i va obtenir un benefici de 52,2 milions d’euros. Amb més de 3,3 milions de socis clients i 15.363 treballadors, Consum és l’única empresa de distribució amb el Certificat d’empresa familiarment responsable (Efr).
Finalment, cal destacar que, l’any 2018, la cooperativa va rebre el segell Top Employers, que la reconeixia, per sisè any, com una de les millors empreses d’Espanya per a treballar, segons la consultora Top Employers Institute.