Consum ha reunit este matí quatre cooperatives per intercanviar experiències sobre l’economia social en el seu encontre #Decirhaciendo
El 85% dels valencians identifica les cooperatives dins del teixit empresarial per la seua contribució a la societat i al territori. Així es desprén de l’últim informe “Notorietat i imatge del cooperativisme a la Comunitat Valenciana” de la Confederació de Cooperatives (CONCOVAL), que, a més, destaca que el grau de reconeixement d’este model econòmic s’ha incrementat pràcticament un 30% els últims vint anys fins a arribar al 88,5% actual.
Amb més de 2.700 cooperatives actives i 61.000 llocs de treball directes només a la Comunitat, el bon estat de salut d’este sistema –que, en 2023, va representar el 7,10% del PIB regional i més de 8.900 milions d’euros– s’ha posat de manifest hui en l’XI Encontre #DecirHaciendo de Consum. La jornada, que s’emmarca en els actes de “València, capital espanyola de l’economia social 2024”, ha reunit quatre representants de cooperatives amb el lema “Empreses amb valors”. Hi han participat Verónica Cerdán, CEO i fundadora de la productora audiovisual alacantina MakinAcción; Guillermo Edo, director general de la cooperativa agrícola del Baix Maestrat Benihort; Eduardo Martín, cofundador de l’energètica Eclekte, i Teresa Baryarri, executiva de Comunicació Corporativa i Sostenibilitat de Consum.
“Treballem des del territori, amb històries quotidianes, amb persones com a protagonistes, perquè el més menut, el més local, és el més gran que hi ha”, ha explicat Verónica Cerdán, que ha posat l’accent en la cooperativa com a fórmula d’organització de diferents professionals d’un mateix sector; en este cas, l’audiovisual. “El nostre ADN, els nostres valors, que compartim des de l’inici…, tot necessitava una forma jurídica que s’ajustara com l’anell al dit i que finançara el nostre propòsit, que és, en definitiva, desenvolupar una creativitat transformadora, i eixa fórmula la vam trobar en la cooperativa”, ha conclòs.
D’altra banda, Guillermo Edo ha destacat en la seua intervenció la necessitat d’evolucionar i tindre els ulls oberts a noves línies d’acció per a mantindre les cooperatives sempre vives. “En els últims anys hem diversificat molt la nostra activitat per donar servicis als nostres llauradors, i n’estem molt satisfets. Tenim una secció hortofrutícola molt important, comptem amb una àrea d’adobs i subministraments, instal·lacions de reg gota a gota i transport propi… Sempre s’han de tindre en compte nous camins i no deixar de moure’s”, ha assenyalat el responsable de la veterana cooperativa agrícola.
Valor diferencial
A continuació, Martín ha posat en valor el rol crucial que haurien de tindre les empreses, encara més les noves, en el desenvolupament social, a l’hora d’abordar temes com la desocupació, la transició ecològica i la discriminació. “El fet de ser una cooperativa va molt més enllà de tindre la propietat compartida d’un projecte. Ser una cooperativa implica crear i mantindre una sèrie de valors cooperatius que han d’estar presents en tot moment. Si això no és així, no tens res a fer contra altres competidors. Si creus en això, pots arribar on vulgues i, a més, disfrutar-ho moltíssim més”, ha apuntat.
Bayarri ha tancat la jornada destacant l’aportació de les cooperatives a la sostenibilitat, inclús abans que s’anomenara així. “Som conscients que la sostenibilitat empresarial és un llarg camí que hem de caminar cada dia, fent progressos a poc a poc, però sent honestos i dient les coses quan les fem, DecirHaciendo. Perquè dir que treballem en este sentit no té res de roín”, ha apuntat. A més, segons ha indicat, treballar estos valors incrementa el nivell d’acolliment de les organitzacions per part de la societat. De fet, tal com sostenen els informes de la consultora experta en reputació RepTrak, les persones que consideren que les cooperatives són bones per a la societat són les que millor valoren Consum, que en lo que portem de 2024 té una puntuació mitjana de 73,2 sobre 100.