Consulta totes les fotos de la roda de prensa al final del text
En 2022, Consum va facturar 3.864,3 milions d’euros, un 14,4% més que l’exercici anterior. Els resultats de la facturació són de 57,7 milions d’euros, un 15% menys que l’any 2021. Estos resultats responen a la reducció del marge net que la Cooperativa ha aplicat per a contindre els preus, donant suport a l’estalvi dels consumidors, a l’increment en el ritme de creació d’ocupació (+ 6,9) i a l’augment de les seves inversions durant l’any passat (+ 12,9%). Tot això, a pesar de l’increment sostingut dels costos en tota la cadena.
En 2022, Consum ha incrementat un 11,7% constant el volum de vendes en la superfície, un augment que supera quasi en 2 punts percentuals la mitjana del sector de la distribució, segons l’INE. D’altra banda, les vendes de la tenda online de la Cooperativa van augmentar un 7,3% fins a arribar als 65,8 milions d’euros.
El total d’inversions és de 168,4 milions d’euros, un 12,9% més respecte de 2021, destinades a l’obertura de 50 supermercats nous (12 de propis i 38 franquícies Charter, l’ampliació i la reforma de 41 tendes per tal d’adequar-les al nou model de Consum i la digitalització de processos de totes les centrals logístiques, així com dels processos d’innovació i digitalització). Amb les obertures noves, la xarxa comercial compta amb 874 establiments, 477 de propis i 403 Charter (652.646 m² de sala de vendes), que es troben a la Comunitat Valenciana, Catalunya, Castella-la Manxa, la Regió de Múrcia, Andalusia i Aragó. Este 2023, la Cooperativa té previst mantindre el ritme d’obertures i obrir 50 supermercats més: 15 de propis i 35 Charter, a més de dur a terme 22 reformes i ampliacions.
La Cooperativa manté el sext lloc del rànquing nacional d’empreses de distribució per superfície, i ha augmentat la quota un 0,1 fins al 4,5% del mercat nacional, mentre que la quota de mercat per vendes en la seua àrea d’influència és del 13,3%.
Afavorir l’estalvi
Consum està present en més de 3,7 milions de domicilis, als quals en 2022 va fer arribar més de 54,9 milions d’euros en descomptes i xecs regal, un 8,7% més que l’any anterior. A més, la Cooperativa manté descomptes mitjans del 15% des de la primera unitat mitjançant les seues ofertes.
En 2022, Consum ha continuat creixent en nombre de socis clients i supera els 4,3 milions de persones (un 7,5% més), fet que la consolida com la cooperativa amb més socis consumidors d’Espanya.
L’assortiment global de Consum ha superat les 17.000 referències, el 86,6% de les quals són marques líders. La Cooperativa manté un alt nivell d’exigència en la qualitat, el disseny i la competitivitat de la seua marca pròpia, composta per 2.800 referències. Durant l’exercici s’ha continuat ampliant la gamma de productes Eco, amb 337 referències, un 2% més. A més, durant l’exercici passat s’ha seguit avançant en les certificacions de qualitat i de producte de proximitat, com és el cas de les taronges i mandarines amb IGP Cítrics Valencians, la IGP Poma de Girona o les DOP Carxofa de Benicarló i Raïm del Vinalopó, entre d’altres. Una altra fita important de l’organització ha sigut la certificació de benestar animal de tota la carn fresca a la venda.
La Cooperativa ha apostat per la innovació orientada a les persones, a la qual ha destinat 25,2 milions d’euros en 2022, un 21,2% més, en projectes de R+D+i, com ara el projecte de la veu del client per a millorar l’experiència de compra, l’extensió de les caixes d’autoservici, la incorporació de safates per a la compra a domicili amb tecnologia d’inèrcia tèrmica o la ferramenta per a la digitalització i racionalització de preus, entre d’altres.
Consum, com a empresa d’economia social, manté el seu compromís amb l’economia local: el 98,8% de les compres que efectua la Cooperativa es fan a proveïdors nacionals, i el 67,7%, a proveïdors de les comunitats autònomes on està present. El termini de pagament a proveïdors de Consum és de quaranta-dos dies, un dels més ajustats del sector.
Fomentar el benestar
En 2022 Consum va crear 1.125 llocs de treball nous fins assolir una plantilla de 19.337 treballadors, un 6,9% més que l’any anterior. El 96% de la plantilla disfruta de la condició de soci, fix o soci en període de prova. Els socis treballadors són propietaris de la Cooperativa, per això s’impliquen en la gestió i se’n repartixen els beneficis. En 2022, es van repartir 72,9 milions d’euros, 46,3 milions dels quals corresponen al repartiment de resultats cooperatius entre els socis treballadors, i 26,6 milions, a primes per objectius.
A més, l’activitat de Consum ha generat al voltant de 40.570 treballs indirectes, principalment, en la cadena de subministrament i en els servicis de la Cooperativa (transport, manteniment, neteja, seguretat o servici a domicili).
A febrer del 2023, la Cooperativa ha aplicat una pujada salarial del 9% per al 100% de la plantilla. Este increment, que es va començar a aplicar en la nòmina del mes de febrer, ha suposat una inversió de més de 32,9 milions d’euros i un augment mínim per soci treballador de més de 1.430 euros bruts a l’any.
Gràcies als successius plans d’igualtat, es propicia la incorporació de més dones a llocs de responsabilitat. Al llarg de l’últim exercici, una de cada tres promocions de la Cooperativa a llocs d’alt nivell ha sigut de dones, que ja ocupen el 62,3% dels llocs de responsabilitat en les tendes. Per tot això, Consum forma part de la Xarxa d’Empreses amb Distintiu d’Igualtat en l’Empresa del Ministeri d’Igualtat, fet que referma la implicació de la Cooperativa amb la igualtat efectiva entre homes i dones.
La Cooperativa ha invertit 41 milions d’euros en conciliació, xifra que representa 2.122,55 euros per treballador. A més, ha obtingut el certificat Top Employers per dècim any consecutiu, que la certifica com una de les millors empreses d’Espanya per a treballar. També és l’única empresa de distribució amb el certificat d’Empresa Familiarment Responsable, amb la qualificació d’Excel·lència.
Actuar pensant en les persones
En 2022, Consum ha col·laborat amb més d’un miler de projectes socials en totes les comunitats on està present, a través de la seua política de col·laboracions i el seu programa solidari. La Cooperativa manté el seu compromís amb les persones amb dificultats per a accedir a una alimentació variada i suficient.
Entre estes col·laboracions, destaca el programa Profit, de gestió responsable d’aliments, per mitjà del qual l’any 2022 ha donat 8.612,4 tones d’aliments a les persones que més ho necessiten. Els aliments provenen dels supermercats, les plataformes i les escoles de frescos, i suposen un valor de 25,8 milions d’euros, un 10,7% més que en 2021. Gràcies a estes donacions i a la tasca dels més de 1.400 voluntaris amb qui col·labora Consum, es va poder ajudar 85.000 persones.
Respectar l’entorn
Durant l’any 2022, Consum va renovar el seu Pla Ambiental Integrat, basant-se en dos grans objectius: la descarbonització i l’economia circular dels recursos. En este sentit, la petjada de carboni de la Cooperativa s’ha reduït un 86,3% des de 2015, gràcies a la millora dels vehicles de la flota logística i a la incorporació de gasos refrigerants de temperatura negativa, alimentada amb CO2, en les noves obertures i en els supermercats ecoeficients. A més, és la primera empresa del sector de la distribució alimentària que ha obtingut el segell “Reduïsc” del Ministeri per a la Transició Ecològica (MITERD), i que registra la seua petjada públicament en la base de dades del Ministeri. A hores d’ara, el 100% dels supermercats Consum són ecoeficients.
L’electricitat és la principal font d’energia que consumix la Cooperativa, i en 2022 va tindre un cost de 25 milions d’euros. El 100% de l’electricitat que s’ha consumit en 2022 era d’origen renovable certificat. A més, Consum compta amb panells solars fotovoltaics en 12 supermercats, que també permeten generar energia solar per a l’autoconsum. En global, el 98,9% de l’energia que consumix Consum prové de fonts renovables. En 2022, Endesa i Consum van signar un contracte de subministrament a llarg termini que incorpora un Power Purchase Agreement (PPA) que proporcionarà energia totalment renovable per a cobrir el 50% de la demanda d’electricitat de la cadena de supermercats durant els pròxims deu anys.
Consum és una de les primeres empreses del sector de la distribució alimentària espanyola en l’ús vehicles elèctrics i propulsats amb gas natural per a la logística. En 2022 la flota de vehicles de transport capil·lar estava composta per 509 vehicles, 424 amb motors Euro6 d’última generació i 23 camions propulsats amb gas natural comprimit (GNC), un combustible alternatiu al petroli, més eficient i net. Enguany també s’han posat en marxa dos camions 100% elèctrics a Las Torres de Cotillas (Múrcia) per al transport d’aliments a les tendes de l’àrea d’influència d’esta plataforma logística.
Enguany, la Cooperativa ha aconseguit la tercera estrela Lean & Green, distinció que en 2022 ha sigut l’única empresa de distribució alimentària a obtindre-la. Després d’uns anys reduint progressivament les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle en la logística, Consum s’ha sumat a la iniciativa i ha assolit les tres estreles en el primer any d’auditoria, i això ha fet que es posicione al capdavant de la sostenibilitat de la logística en el sector de la distribució alimentària. La Cooperativa ha aconseguit esta certificació internacional de sostenibilitat tan prestigiosa, liderada a Espanya per l’AECOC, per la reducció del 40% de les emissions de CO₂ logístiques respecte de 2018, i per tant ha superat el 35% de reducció, fita que acredita la tercera estrela Lean & Green.
L’economia circular és l’altre gran pilar de la gestió ambiental de Consum, que es treballa fonamentalment a dos nivells: l’ecoeficiència en el consum de materials i l’arreplegada selectiva i la valorització dels residus.
La iniciativa més destacada en 2022 ha sigut el desenvolupament d’un projecte d’economia circular, que transforma el poliestiré expandit (EPS), que es coneix popularment com a porexpan, procedent dels residus recuperats en les plataformes de Consum, en mobles per a la secció de forn dels supermercats. Esta iniciativa permet el reciclatge, la transformació i la reintroducció de 10.000 kg de plàstic i, al llarg de l’any 2022, ja es va implantar en 49 tendes. Esta mesura s’aplicarà progressivament a tota la xarxa fins a l’any 2025.
A més, en 2022 la Cooperativa ha renovat la certificació Residu Zero d’AENOR en totes les seues plataformes logístiques, a banda de la seu social, que verifica la traçabilitat de tots els residus que es generen fins al reciclatge o valoració. Actualment, més del 99% dels residus recuperats es reciclen o es valoren, amb el suport de gestors privats de residus.
DADES REGIONALS
Comunitat Valenciana
Consum disposa d’un total de 482 supermercats entre propis i franquícies Charter a la Comunitat Valenciana. La seu social de Consum es troba a Silla, al costat de la plataforma de mercaderies generals, amb una superfície de 33.000 m2. La plataforma de frescos es troba a Quart de Poblet, amb 23.000 m2 que es complementen amb més de 12.000 m2 del servici de Riba-roja. Recentment, la Cooperativa ha adquirit una parcel·la de prop de 400.000 m2 a Aldaia per a tindre un pulmó de creixement logístic. Al final de l’exercici 2022, la plantilla de treballadors de la Cooperativa a la Comunitat era de 12.518 persones. Durant l’any passat, la Cooperativa va fer compres per valor de més de 907 milions d’euros a proveïdors valencians.
Catalunya
La Cooperativa compta amb un total de 240 establiments entre supermercats propis i franquícies Charter a Catalunya, a banda de diverses plataformes a Barcelona: la de mercaderies generals, a la Zona Franca, que compta amb 92.000 m2 i una altra al Prat de Llobregat, amb 13.500 m2. A més, la Cooperativa ha adquirit una parcel·la de 142.000 m2 a Montcada i Reixac per a la futura construcció d’una altra plataforma. La plantilla de treballadors a Catalunya, amb data 31 de gener de 2023, és de 4.077 persones. Durant l’any passat Consum va fer compres per valor de més de 783 milions d’euros a proveïdors de Catalunya.
Regió de Múrcia
La Cooperativa té un total de 46 supermercats entre propis i franquícies Charter a la Regió de Múrcia, a més de la plataforma d’integració regional a Las Torres de Cotillas, que es troba actualment en fase d’ampliació. Al final de l’exercici 2022, la plantilla de treballadors de la Cooperativa a Múrcia era de 1.457 persones. Durant l’any passat la Cooperativa va fer compres per valor de més de 174 milions d’euros a proveïdors de la Regió de Múrcia.
Castella-la Manxa
A Castella-la Manxa la cooperativa disposa d’un total de 73 establiments entre supermercats propis i franquícies Charter. Al tancament de l’exercici de 2022, la plantilla de treballadors de la Cooperativa a la regió era de 690 persones. Durant l’any passat, Consum va fer compres per valor de prop de 107 milions d’euros a proveïdors castellanomanxecs.
Andalusia
Consum compta amb 26 establiments entre supermercats propis i franquícies Charter a Andalusia. Al final de l’exercici 2022, la plantilla de treballadors de la Cooperativa a Andalusia era de 595 persones. Durant l’any passat, la Cooperativa va fer compres per valor de més de 176 milions d’euros a proveïdors andalusos.
Aragó
Consum té 7 supermercats franquiciats Charter a Aragó. Durant l’any passat, Consum va fer compres per valor de més de 72 milions d’euros a productors aragonesos.