La diferència de retribució es deu a la incorporació més recent de les dones a llocs de responsabilitat.
Consum ha posat en marxa el seu III Pla d’Igualtat 2018-2022, amb el qual es compromet a reduir un 20% la bretxa salarial entre dones i hòmens els pròxims 5 anys. La bretxa salarial, que es calcula amb una mitjana global entre el salari de dones i hòmens, es deu al fet que les dones han accedit de forma més recent a llocs de responsabilitat. Actualment, les dones ja suposen el 60% de la direcció dels supermercats i el 30% dels llocs executius. Amb este Pla, l’objectiu de la Cooperativa és seguir millorant la presència de les dones en llocs de responsabilitat a través d’un nou model de pla de carrera. A més, es preveu aplicar una millora retributiva al personal operatiu, que també contribuirà a reduir la bretxa.
D’esta manera, la Cooperativa posa de manifest la seua implicació amb la igualtat d’oportunitats entre dones i hòmens. Dels 14.400 treballadors amb els quals la Cooperativa va tancar 2017, el 72,4% són dones, amb una mitjana de 39 anys.
A través d’este III Pla d’Igualtat, Consum assegura que tots els processos de selecció i promoció compten amb dones candidates que complisquen el perfil que se sol·licita. També formar el 100% de la cadena de comandament per a sensibilitzar en igualtat d’oportunitats i perspectiva de gènere. Així mateix, la Cooperativa té el compromís de sumar, almenys, una mesura més de conciliació a l’any, promoure l’accés d’hòmens a llocs de treball culturalment associats a les dones i afavorir l’accés a l’ocupació de persones amb discapacitat.
Igualtat en els òrgans de govern
En el Consell Rector (semblant al Consell d’Administració d’una societat mercantil), la representació de les dones arriba al 67%, i en el Comité Social (paregut al Comité d’Empresa), format per 16 membres, la mitat són dones, entre elles, la presidenta.
Consum, com a empresa d’economia social, busca facilitar la conciliació de la vida familiar i laboral dels seus treballadors, posant les persones per davant de qualsevol altre interés, per a millorar la qualitat de vida d’elles mateixes i d’aquelles que les rodegen.
“Notable” en igualtat
Els treballadors de Consum consideren la igualtat i la conciliació el tercer factor que més influïx en l’increment de la seua satisfacció i motivació laboral, amb una nota mitjana de 7,75 sobre 10, només per davall de la retribució i la seguretat en l’ocupació i el futur, segons l’última Enquesta de Clima Laboral realitzada en 2018. En esta enquesta han participat 12.714 persones, xifra que representa el 97,4% de la plantilla total de Consum.
Que bo treballar en igualtat!
En 2017, Consum va rebre el distintiu “Igualtat en l’Empresa” que concedix el Ministeri de Sanitat, Servicis Socials i Igualtat a les empreses que, de forma rellevant i significativa, apliquen polítiques d’igualtat de tracte i d’oportunitats als seus treballadors. La Cooperativa va ser l’única empresa de distribució alimentària que va obtindre esta distinció per part del Ministeri eixe any.
També va ser la primera vegada que el Pla d’Igualtat de Consum va rebre un reconeixement a escala nacional. Este se suma al distintiu autonòmic que la Cooperativa va rebre en 2016 de la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives de la Generalitat Valenciana, el Visat i el Segell “Fent Empresa. Iguals en Oportunitats”.
A més, des de fa més d’una dècada la Cooperativa és l’única empresa de distribució que compta amb el certificat d’Empresa Familiarment Responsable (EFR), un segell promogut per la fundació +Família i que reconeix la bona labor de les empreses en matèria de conciliació i igualtat.