El concurs, convocat pel Dia Mundial del Consumidor, ha servit de base per a un Estudi sobre el desaprofitament d’aliments entre escolars
València, 30 d’abril de 2014-. La cooperativa Consum ha entregat hui els premis de la 9a edició del seu Concurs de Contes Il·lustrats que, amb motiu del Dia Mundial del Consumidor, ha organitzat al Museu Príncep Felip de la Ciutat de les Arts i les Ciències. L’acte ha comptat amb la presència de la consellera de Benestar Social, Asunción Sánchez, la directora general de Comerç i Consum de la Conselleria d’Economia, Silvia Ordiñaga, Mª Rosa Sancho, de la Direcció General de Consum, Comerç i Artesania de la Regió de Múrcia, junt amb el director de Relacions Externes de Consum, Javier Quiles, i la presidenta del Jurat i vicepresidenta del Consell Rector de la Cooperativa, Mª Teresa Caballer. El Centre d’Educació Infantil i Primària (CEIP) Mestre Rafael Noguera de Daimús (València) ha resultat guanyador del primer premi pel relat titulat “Un poble increïble”. El segon premi ha sigut per al CEIP la Mare de Déu de l’Assumpció de Jumilla (Múrcia) i el tercer premi per a l’IES El Caminàs de Castelló. A més, s’han atorgat dos accèssit: un a l’Escola Municipal d’Educació Especial Fátima de Terrassa (Barcelona) i un altre al Centre Ocupacional el Ventall de la Fundació Santa Teresa del Vendrell (Tarragona). Amb el lema “¡Conte comptat, plat acabat!”, el Concurs de Contes ha tingut una participació de més de 3.000 escolars de 106 col·legis i centres ocupacionals de la Comunitat Valenciana, Catalunya, Múrcia, Castella-la Manxa i Andalusia amb un total de 457 contes presentats. Els premis estan dotats amb 8.000 euros en total. Els treballs guanyadors passen a formar part de la col·lecció de llibres sobre consum de la Biblioteca Consum. Estudi sobre el desaprofitament En esta 9a edició, Consum ha volgut conéixer la percepció sobre els hàbits, conductes i gestos dels participants, respecte als aliments i les conseqüències derivades d’un possible desaprofitament, amb la realització d’enquestes. Les primeres conclusions de l’Estudi mostren l’empatia dels enquestats cap a les famílies que passen per un moment difícil, i la seua solidaritat, ja que el 75% d’ells assenyala independientes.
com ‘molt greu’ el fet de desaprofitar menjar quan hi ha gent al seu voltant que passa fam. A més, el 66% dels participants considera que tirar productes caducats o en mal estat, per no haver-los consumit, és desaprofitar aliments. Malgrat això, la meitat no comprova la seua caducitat per a consumir abans els més pròxims a la data. Consum, com a associació de consumidors, té com a objectiu promoure els drets dels consumidors de totes les edats i fomentar hàbits de vida sans i saludables a través del seu pla d’accions formatives i informatives. És per això que, conscient de la capacitat dels joves consumidors de generar hàbits i actituds positives en l’entorn familiar, Consum volia que es treballara el desaprofitament d’aliments i les seues conseqüències. Les conclusions serviran a Consum per a realitzar futures accions formatives amb escolars.
Un treball en equip
El Concurs de Contes Il·lustrats va dirigit als consumidors més joves, donant cabuda a tots independentment de les seues capacitats, com sempre ha fet Consum. Els contes es presenten per grups d’alumnes que són coordinats i dirigits pels seus professors a través d’un mètode interdisciplinari que els permet treballar diverses assignatures en un mateix projecte. El jurat està format per tècnics de Consum, Educació i Salut de l’administració autonòmica de la Comunitat Valenciana, Catalunya, Múrcia i Castella-la Manxa, així com pedagogs i psicòlegs independents.