La Cooperativa ha reunit experts en sostenibilitat ambiental en el nové Encontre #DecirHaciendo sobre Economia Circular
El 74% dels consumidors espanyols considera importants les qüestions mediambientals en les decisions de compra, segons es desprén de l’últim informe d’AECOC Shopperview. A més, el 50% de la societat espanyola ha deixat de comprar productes de marques que consideren no sostenibles, i inclús ha canviat d’establiment per continuar comprant productes sostenibles més barats, segons ha comentat Cinta Bosch, gerent de Sostenibilitat d’AECOC, durant el nové Encontre #DecirHaciendo de Consum sobre Economia Circular, celebrat este matí a València.
“Inclús en un moment com l’actual, en què el factor preu és determinant en la decisió de compra, els consumidors reclamen productes saludables, convenients i sostenibles”, ha explicat Bosch, que ha indicat que les empreses de distribució treballen per donar resposta a esta preocupació creixent. De fet, huit de cada deu empreses de distribució a Espanya utilitzen plàstic reciclable o reutilitzable, en els seus productes o processos, i el 34% d’estes empreses té previst augmentar-ne l’ús, segons es desprén de l’últim Informe sobre sostenibilitat en el gran consum. A més, el 95% disposa de mesures per a la separació o recuperació de residus,
No obstant això, l’economia circular no seria possible si, a més de la voluntat de les empreses, no hi haguera gestors de residus d’envasos intermediaris que oferiren solucions sostenibles per a la fabricació de nous envasos reciclats i reciclables. Este és el cas de SAICA NATUR, una empresa amb més de 80 anys d’història que fabrica envasos a partir de residus de cartó i plàstic de les empreses. Es tracta de la gestora que recicla i valoritza tots els residus de la Cooperativa en les seues 6 plataformes logístiques i en la seu de Silla.
Projectes d’economia circular
A més, des de l’any 2022 també es desenvolupa un projecte d’economia circular amb Consum que transforma el poliestiré expandit (EPS), conegut popularment com porexpan, procedent dels residus recuperats a les plataformes logístiques de la Cooperativa de supermercats, en mobles per a la secció de forn dels supermercats. Esta iniciativa permet el reciclatge, la transformació i la reintroducció de 10.000 kg de plàstic, i ja s’ha implantat en 49 tendes, segons ha explicat en la Trobada Marc López, director de Desenvolupament de Negoci de SAICA NATUR. Esta mesura s’anirà estenent progressivament a tota la xarxa fins a l’any 2025.
Segons López, l’economia circular és una necessitat i una aposta de futur “perquè els preus de les matèries primeres continuen elevats, els recursos naturals s’estan esgotant i hem de minimitzar l’impacte mediambiental per a complir l’agenda 2030.
Sostenibilitat en la compra
Consum, com a cooperativa i empresa d’economia social, té la sostenibilitat en el centre de la seua gestió empresarial des d’un triple vessant: econòmic, social i mediambiental, gestió que és auditada externament seguint els requisits internacionals del GRI.
“Un model de producció i consum més sostenible, en el qual els recursos s’aprofiten al màxim amb l’objectiu de fer l’ús més eficient possible de les matèries primeres. Fer cada vegada més amb menys”, segons ha afirmat Elías Amor, cap d’Àrea de Sostenibilitat de Consum. “L’economia circular és un altre gran puntal de la gestió ambiental de la cooperativa, que treballa fonamentalment en dos nivells: l’ecoeficiència en el consum de materials i l’arreplega selectiva i la valorització dels residus”, ha afegit Amor.
El cap de l’Àrea de Sostenibilitat de Consum ha repassat totes les accions que la Cooperativa du a terme per a aconseguir que la compra d’aliments siga el màxim de sostenible possible: mitjançant la reducció de plàstic, com la bossa de 70% de plàstic reciclat; amb la bossa compostable de les seccions de frescos, i racionalitzant l’ús del plàstic en les tendes i substituint-lo per plàstic reciclat, amb un estalvi de 880 quilos de plàstic a l’any. A això se suma l’aposta per l’ecodisseny per a l’embalatge de marca pròpia Consum i el foment del reciclatge i l’economia circular, com és el servici d’arreplega de bosses de plàstic per a la compra online i el servici a domicili, amb un estalvi de 873 tones a l’any, entre d’altres.
Economia circular en el sector primari
“L’economia circular en l’àmbit rural pot actuar com un element dinamitzador, pot fixar la població i és, en si mateixa, menys contaminant. És una verdadera aposta per la sostenibilitat”, segons ha comentat Carolina Femenia, periodista especialitzada en el món rural.
Femenia n’ha presentat alguns exemples, com una formatgeria que té unes ovelles criades de manera ecològica i que, a més del formatge, produïx compost per a ús agrícola, fet que la convertix en atractiu per al turisme agrícola. “Es tanca el cercle i es mou l’economia de la població. Les persones que viuen i treballen en zones rurals saben que no poden quedar-se només amb el producte, han d’anar més enllà, donar-li més recorregut. En el món rural, els principis de l’economia circular han d’actuar com a palanca de canvi, retenció i atracció perquè s’apliquen d’una manera molt més tangible que en els processos industrials”, ha conclòs la periodista Carolina Femenia.