La Cooperativa estima una evolució positiva del negoci gràcies al seu model degestió sostenible, basat en les persones
València, 6 de novembre de 2015-. Consum preveu superar els 2.000 milions d’euros de facturació durant l’exercici 2015, una xifra que podria elevar-se entorn al 5% respecte de 2014, quan va facturar 1.942,9 milions d’euros. El director general de Consum, Juan Luis Durich, explica, amb motiu del 40é aniversari de la Cooperativa, que “esta bona evolució respon a un model de gestió basat en les persones, en el qual s’escolta i es respon amb criteris com la capacitat d’elecció, el lideratge en productes frescos, els preus i descomptes personalitzats i el compromís social”. Esta bona evolució també respon a un lleuger augment del consum, fet que suposa una major demanda i un increment de la compra mitjana. D’esta manera, Consum es convertix en la segona empresa per facturació de la Comunitat Valenciana i una de les que més ocupació genera. La Cooperativa tancarà 2015 amb una plantilla superior a les 12.000 persones i preveu continuar amb la seua expansió i generació d’ocupació en 2016. Actualment Consum compta amb una xarxa comercial de més de 650 supermercats i té previst obrir 10 supermercats abans del 31 de gener de 2016: 5 de propis a la Canyada- Paterna (València), Alfàs del Pi (Alacant), Bullas (Múrcia) i 2 a València capital; i 5 franquícies Charter: 2 a la província de Barcelona (Esplugues de Llobregat i Calella) i 3 a les províncies de València i Castelló. Més de 2 milions i mig de socis La Cooperativa ja ha superat els dos milions i mig de socis-clients, fet que posa de manifest el bon funcionament del seu model societari i el programa d’avantatges Món Consum. Amb estes xifres, Consum es manté com la cooperativa amb més socis consumidors d’Espanya i abona la seua aposta per escoltar i atendre les necessitats del client, oferint varietat, qualitat i el millor preu des de la primera unitat
Primers passos (1975-85) 600 socis-consumidors obrin el primer supermercat Consum a Alaquàs (València). Estos primers supermercats són xicotets, d’entre 200 i 400 m2, implantats en plantes baixes d’edificis i es van obrint tendes al barri de Sant Marcel·lí, a Catarroja, Quart…, a la província València. En esta etapa també es va créixer a través de l’absorció d’unes quantes cooperatives valencianes xicotetes, com l’Enguerina (Enguera) o la de l’Olleria, i es van produir les primeres compres d’empreses, com CostePrix, que tenia supermercats a Alaquàs, Torrent i altres localitats. En 1981, com que la cooperativa de consumidors anava creixent, també en treballadors, estos últims hi entren a formar part com a socis de ple dret, i Consum es convertix en una cooperativa polivalent de socis treballadors i socis consumidors, com és hui en dia. Inici del creixement (1987-1992) La Cooperativa fa un salt qualitatiu molt important amb un creixement substancial a través de la compra d’empreses com Vegeva, Ecoben, Alihogar i Jobac a la Comunitat Valenciana, i Disbor i Distac a Catalunya. En esta etapa, per la gran diversitat de mides de supermercats, fruit de les distintes adquisicions, s’augmenta la superfície mitjana de les tendes fins als 800 m2 i comença a haver-hi supermercats amb pàrquing per a clients.
Consolidació del model (1992-2004) És una etapa decisiva on s’establix un model de supermercat estàndard per a tota la xarxa Consum. En esta etapa es va fer una reestructuració de departaments. És l’etapa en la qual es va crear el Grup Eroski. Va ser una època de gran activitat i creixement a escala nacional i Consum comença a implantar els primers supermercats de 1.000 m² amb servici de pàrquing inclòs, que fins aleshores no tenien. Impuls (2004 fins hui) Després de l’eixida del Grup Eroski en 2004, Consum posa en pràctica una expansió ambiciosa i molt professionalitzada, basada en un creixement orgànic (de supermercats propis) i a través de l’adquisició d’altres empreses: en 2007 va adquirir més de 53 tendes Supersol a Catalunya i 63 tendes Caprabo repartides per la Comunitat Valenciana, Múrcia, Castella-la Manxa i Andalusia, i en 2010 va comprar 21 tendes a Vidal Europa i 1 a Eroski a la Comunitat Valenciana. En 2008 es va inaugurar la seu de Consum a Silla. En esta etapa s’implanta el model de supermercat de 1.500-1.800 m² de sala de venda, amb pàrquing en tots i, en gran manera, en edificis exempts i amb tot tipus de seccions, apostant pels frescos i servicis al consumidor, a més de noves seccions com la de Perfumeria, Basar i Mascotes, amb marques exclusives. Es tracta de supermercats moderns, còmodes i amplis, amb les últimes tecnologies ecoeficients i amb bons accessos. També es du a terme una reorganització interna de la Cooperativa, d’acord amb la vocació de servici al soci. Aleshores s’estructuren les tres ensenyes de Consum: Consum, Consum Basic i les Franquícies Charter. Amb la franquícia Charter, Consum complix l’objectiu social de donar servici a les xicotetes poblacions i barris urbans que no disposen de població suficient per a la implantació d’un gran supermercat, però que necessiten una bona instal·lació per a fer les compres diàries. En paral·lel a este creixement en xarxa de tendes, Consum es dota d’instal·lacions de logística al Prat de Llobregat i la Zona Franca de Barcelona (Catalunya), a Las Torres de Cotillas (Múrcia) i la sitja automatitzada de Silla, amb el Magatzem Automatitzat d’Alta Rotació (València). La trajectòria de Consum en estos 40 anys demostra que ha sabut emprendre per a crear riquesa als territoris on està implantat, tant en èpoques difícils com en les de bonança, i sempre creant ocupació estable i de qualitat, fins i tot a costa de sacrificar resultats, com va ocórrer en 2012.